Dry-needling

Dry-needling-therapie – een nieuwe toepassing binnen onze fysiotherapiepraktijk

Wat is dry-needling ?
Dry-needling is een behandelmethode waarbij gebruik wordt gemaakt van een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald om gespannen en pijnlijke spieren aan te prikken om op die manier een snelle en langdurige ontspanning te bewerkstelligen. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.
De behandelmethode is overgekomen uit Canada en wordt sinds 2005 in Nederland toegepast. Bij dry-needling wordt één naald kortdurend in specifieke punten in de spier - de zogenaamde ‘triggerpoints’ - geprikt. Het is aldus geen ‘energie’-behandeling.
Een triggerpoint is een ‘knoop’ in de spier, die door de fysiotherapeut middels palpatie wordt opgespoord, en die naast lokale drukpijn ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. Deze triggerpoints kunnen de hoofdoorzaak van uw klachten zijn.
Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is er op gericht om de triggerpoints uit te schakelen om op die manier weer pijnvrij en gemakkelijker te kunnen bewegen. Het is van toepassing op de spieren in de arm of het been, alsmede de spieren langs de wervelkolom. Na de behandeling krijgt u oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.
Hoe voelt dry-needling?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint wordt aangeprikt spant de spier zich even kort aan, dit noem we de Local Twitch response (LTr). Dat geeft een soort ‘kramp’-gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wat vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van korte duur.
 Klachten waarbij dry-needling kan worden toegepast:

• Lage rugklachten
  • Heup-/knie-/enkel-/voetklachten
  • Nekklachten
  • Schouder-/armklachten

Meer informatie kunt u vinden op de website www.dryneedling.nl