Oedeemfysiotherapie

Oedeemfysiotherapie ofwel manuele lymfedrainage vindt meestal plaats bij patiënten waarbij lymfklieren operatief verwijderd zijn. Dit vindt regelmatig plaats bij operaties voor kanker waarbij de tumor en lymfklieren weggehaald worden. Hierdoor kan een dikke arm, een dik been of zwelling van een ander lichaamsdeel ontstaan.

Niet alleen bij dit soort problematiek wordt lymfedrainage toegepast, ook bij aangeboren afwijkingen van het lymfesysteem, dystrofie en allerlei aandoeningen waarbij het niet goed afvoeren van vocht een rol speelt kan oedeemfysiotherapie een belangrijke functie hebben.

De manuele lymfedrainage omvat massagetechnieken en soms zwachtelen, tapen en oefenen van het lichaamsdeel wat gezwollen is.

Manuele lymfedrainage ad modem Vodder

Bij een vasculair probleem kun je het bekende putje drukken (na het wegnemen van plaatselijke druk is het oedeem nog enige tijd zichtbaar). Deze soort oedeem zie je vaak bij ouderen. De onderbenen cq enkels worden aan het einde van de dag steeds dikker. De kleppen in de vaten werken niet langer voldoende. Er kan echter ook sprake zijn van een verminderde hartfunctie.

Bij een lymfatisch probleem is het putje niet waarneembaar. Het doet zich voor wanneer de filtratie (aanvoer) normaal is, maar de evacuatie (afvoer) insufficiënt. Dit komt meestal voor na het verwijderen van lymfeklieren bij verwijdering van een tumor of door bestraling. Hierdoor wordt het lymfatisch stelsel beschadigd waardoor de afvoer niet langer toereikend is en het lymfevocht ‘ophoopt’. Deze ophoping is echter niet altijd zichtbaar/meetbaar. Patiënten geven vaak aan dat bijv. de arm zwaarder, erg moe of te strak aanvoelt. Om ervoor te zorgen dat het oedeem niet verergert moeten patiënten op het volgende letten:
  • Opletten met zware activiteiten voor desbetreffende lichaamsdeel (bijv. opletten met ramen wassen, bovenarmse activiteiten, stofzuigen etc. bij oedeem in de arm)
    Geen bloeddrukmeting aan de aangedane zijde
    Geen bloedprikken aan de aangedane zijde

Indicaties zijn o.a.:
  • Bij zwangerschap: het voorkomen of verhelpen van oedeem benen en striae.
    Het verminderen van cellulitis.
    Vochtafvoer bij arm- en beenoedeem als gevolg van (esthetische) operaties, verwijdering van lymfeknopen en brandwonden.
    Vermindering van opgehoopte afvalstoffen (o.a. melkzuur) en vochtophoping in spieren en gewrichten bij sport en zware inspanning.
    Herstelbevordering na een kneuzing of verstuiking.
    Bij circulatieproblemen in de benen, zoals de zogenaamde rusteloze of etalage benen en spataderen.
    Afvoeren van vervuilde lymfe bijv. bij chronische ontstekingen en infecties en bij bepaalde vormen van reuma.
    Regeneratie en ontspanning:
    • Antistress behandeling.
      Ontspanning en pijnvermindering bij o.a. zenuwpijn, hoofdpijn, migraine, stress, hoge bloeddruk of obstipatie.
      Bevorderen van wondgenezing en verminderen van littekenvorming bij huidaandoeningen zoals acne, eczeem en allergieën.
      De huidspanning onderhouden bij afslankkuren.
      Versterken van de afweerfunctie van het lichaam.
      Het versneld afvoeren van afvalstoffen uit het lichaam.
      Het verbeteren van de celstofwisseling in armen en benen.
      Het vergroten van de activiteit van witte bloedcellen.